Právníci z programu Garde spadající pod organizaci EPS včera podali žalobu proti automobilce Hyundai. Tedy přesněji řečeno proti stavebnímu povolení na výrobní závod její dceřiné firmy Dymos, který má vyrůst v nošovické průmyslové zóně.

„Důvodem je obcházení zákona postupem takzvané salámové metody, neboť Dymos do již povolené stavby montovny, která není problematická, hodlá najednou instalovat navíc také pro životní prostředí zátěžový provoz výroby polyuretanových výplní autosedaček a sklad nebezpečných chemických látek,“ vysvětlil Jiří Nezhyba, právník z EPS.

Proč investor rozšíření výroby v projektu řádně nepopsal hned na počátku, není podle Nezhyby zcela jasné. EPS z toho nicméně usuzuje, že mohlo jít o snahu urychlit a zjednodušit celý povolovací proces.

Společnost Hyundai ale nejnovější aktivitu EPS příliš nechápe. Podle Petra Vaňka, mluvčího podbeskydské automobilky, Dymos nebude vyrábět nic, na co by předem neměl povolení.

„Firma Dymos má platné stavební povolení na výrobu autosedaček a halu staví v souladu s ním. K tomu nepotřebovala studii dopadu na životní prostředí zvanou EIA. Mezitím ale přišla s požadavkem na rozšíření výroby, ke kterému jsou potřeba i chemické látky. A tady už je EIA potřeba, a bylo o ni tedy zažádáno. Dymos nehodlá dělat nic dříve, než bude mít povoleno. Když se nová žádost nepovolí, polyuretanová pěna se v Nošovicích jednoduše vyrábět nebude,“ snažil se Petr Vaněk uvést věci na pravou míru.

Hyundai kontra EPS

Nejnovější spor automobilky Hyundai s mladými brněnskými právníky z EPS není zdaleka první. „Nelze v této souvislosti nezmínit, že automobilka Hyundai v nedávné době ve snaze ušetřit čas nezákonně měnila nejrůznější parametry svých stavebních objektů. Nečekala totiž na souhlas stavebního úřadu, nejdříve změny staveb oproti schválenému projektu fakticky provedla a teprve poté je stavebnímu úřadu oznámila. Ten proto automobilce uložil milionové pokuty a zahájil řízení o odstranění staveb. Nezákonně prováděné stavby však byly dodatečně povoleny,“ přiblížil další nedávný problém Hyundaie právník z EPS Jiří Nezhyba.

Salámová metoda je označení pro praxi či taktiku, kdy se kontroverzní či obtížné cíle, řešení a požadavky, které by se celkově prosazovaly jen těžko, nebo by byly zcela neprůchodné, rozdělí na malé dílčí krůčky a prosazují se postupně. Pojem se používá pro popis postupů v širokém spektru oblastí počínaje vojenstvím a pokračuje přes zákonodárné snahy až po prosazování tras dálnic. V České republice je toto pojmenování běžně používáno zejména environmentalisty pro označení metody, kterou podle nich zadavatelé, investoři a stavitelé dálnic používají k prosazení dálnic vedoucích po naprosto nepřijatelných trasách z hlediska ochránců přírody. (Zdroj: Wikipedie)